tolong click untuk bagi saya jutawan

Monday 6 August 2012

pengorbanan di bulan ramadan

salam ramadan..... mari fikir bersama.. apakah yang menjadikan ramadan ini lengkap..... mercun bazar ramadan..... baju raya dan kuih muih raya...itu adalah beberapa perkara yang menjadi ramadan bergitu sempurna bagi sesetengah pihak. ya.. tidak dinafikan.. solat terawih dan bermalah juga menjadi salah satu perkara yang selalu bermain di bibir masyarakat.... tapi hari ini khairul nak menceritakan pengorbanan mereka-mereka yang kita tidak sedari.

mesti ramai diantara anda yang mengamgap bulan puasa ini adalah "LUBUK REZEKI". ini kerana di mana saja.. bila-bila masa mesti ada saja jualan yang berlangsung.. di sini saya akan cuba fokuskan bagi mereka yang berjual di bazar..kekadang timbul di sudut hati mengatakan.. di bulan puasa kita sibuk beramal dan mereka sibuk mencari rezeki..kita tidak sedar kewalahan yang akan kita tempuhi tanpa mereka yang sanggup bersusah payah untuk menyempurnakan ramadan ini.. cuba difikirkan sejenak.. mereka sanggup mengorbankan waktu berbuka bersama-sama keluarga mereka demi menjamin anda mendapat sesuap makanan...mereka sanggup berpanas hujan demi menjamin anda tersenyum dikala waktu berbuka...

cuba kita fikirkan sejenak.. bagi mereka yang sibuk berkerja hingga ke petang. bazar merupakan tempat penyelamat bagi mereka bagi mendapatkan makanan untuk berbuka.. mengapa mereka yang dibazar saja dianggap kegilaan dalam mengumpul duit???? adakah anda tidak tergolong di antara mereka???

cuba juga kita fikirkan sejenak, dimanakah tempat kita dapat melepaskan rasa teringgin untuk menimatti sesuatu makanan????.. sudah pasti tempatnya di bazar bukan???

jadi di sini kita tidak perlulah mengamngap mereka dengan pemikiran negatif kerna mereka juga telah menbantu menyempurnakan keindahan bulan ramadan ini.....

No comments:

Post a Comment