tolong click untuk bagi saya jutawan

Saturday 1 June 2013

Ombak menangkis batu




Laut dan pantai sering menjadi tempat pelepas nafsu. Tempat menghabiskan masa bersama- sama keluarga. Aku di sini sebagai mencari sumber ilham. Tempat ini kukira bergitu suci.kerana air laut tidak pernah menipu.kerana semangat ombak tidak pernah juga terpadam. Disini juga mereka mencari-mencari rezeki untuk menampung keperluan manusia. Bagiku laut bergitu hebat sehinggakan masih tidak dapat diolah oleh ahli sains. Disini juga tertanam beribu perasaan manusia.  laut juga membelah bernua bahkan menbahagikan cara hidup manusia. Jika dapat ku perincikan dengan lebih mendalam nescaya kamu akan tersungkur lalu menadah tangan kesyukuran. Setiap minggu aku disini berseorangan. Bukannya tidak ada teman tetapi aku ingin menatap keindahan sendirian tanpa sebarang ganguan,aku akan berada di batu tua ini. Kerana disini ku kira akan ku dapat semangat batu ini.

Setiap kali aku melihat batu ini, pasti akan ku lihat luka-luka fana diterpa ombak deras. Hari berganti hari, bulan berganti bulan, tahun berganti tahun ianya masih disini. Masih merelakan dirinya dipukul oleh ombak, semata mata ingin mengeluarkan tangisan ombak supaya didengari manusia.hakisan hakisan halus ini sudah cukup melambangkan semangat hebat si batu tua ini. aku sering bermonolog di dalam hati “ wahai batu tidakkah engkau penat? Tidakkah engkau sakit? Adakah engkau sedang menangis?” pelbagai soalan yang tidak kutemu jawapan sering bergelora di medan perang otakku ini.

ingin sekali aku berterima kasih kepada batu kerana jasanya telah melambung air laut menjadi percikan halus lalu menbasahi  baju dan seluarku. Kekadang aku sedih. Kenapa batu yang suci ini dijadikan lubuk maksiat. Kenapa batu suci ini. masih aku tidak fahami. Ingin sahaja aku merayu jangan jadikan batu sebagai perisai hitam. Batu juga bernyawa dan punya perasaan.si batu tidak punya kaki untuk lari dan tidak punya suara untuk berkata.

Terima kasih si ombak dan batu kerana kau tidak henti memujuk benak fikiran ini menghasilkan nukilan dakwah “ tangan”.

No comments:

Post a Comment