tolong click untuk bagi saya jutawan

Saturday 1 June 2013

aku dan mereka di melaka




Mungkin entry ini tidaklah sarat dengan destinasi seperti mereka yang lain. Kerana saya tidak memandang destinasi tetapi saya memandang realisasi. Tempat mungkin “ sebab asabab” yang allah telah tentukan disini akan berlaku sekali lagi pristiwa bersejarah. Bukanlah pristiwa parameswara, tetapi pristiwa yang mengajak kita sujud atas kurniaan allah yang telah memberi kita satu gelaran agung iaitu KHALIFAH.

Cuba kita pejamkan mata seketika. Saya yakin dunia akan gelab. Fungsi mata hilang ditutup sang kelopak mata. Tapi kita perlu bersyukur kerana terbukanya kelopak mata terus luas permandangan kita melihat kebesaran. Setibanya di Melaka aku melihat adik adik memandang dengan penuh penghayatan. Melihat dengan penuh nikmat. Mungkin ini kerana mereka sedang melepasi kaca television dan kini mampu menyentuh alam nyata. Aku percaya mereka perlu melihat agar hati itu hanya dipenuhi kecintaan kepada yang maha pemilik. Supaya mereka mampu membezakan tuan dan tuhan.

Mimpi kini reality. Saya yakin perkataan itu muncul dalam diri setiap adik adik. Mereka hanya bermimpi. Mimpi ke melaka. Tapi benarlah, dengan mimpi ia menjadi reality. Kerana kekangan mereka hanya mampu bermimpi. Tetapi allah maha adil dengan merealisasikan mimpi mereka. kini mereka dapat mengotorkan jari jari halus kemerahan dengan menyentuh sejarah lampau. Mereka dapat berpijak di tanah yang dahulunya penuh darah pahlawan.mereka dapat melihat sendiri apakah MELAKA yang disebut di bibir bibir para pengajar di sekolah.

Seterusnya, saya meyakini rahmat itu nikmat dan semuanya dengan izin allah. Aku percaya rahmat allah yang membawa kami ke Melaka, dan aku percaya dengan rahmatnya juga kami tidak akan sampai ke tempat yang sepatutnya tanpa keizinan. Kerana allah maha mengetahui. Allah memberi dugaan dan nikmatnya supaya kami mampu menilai dan bertakwa. Allah memberi rahmat dengan diberikan satu jambatan amal agar aku dapat melihat dan bersama adik adik dan nikmatnya aku menghapuskan segala kebencian yang aku pahatkan kepada khalifah di bumi kerana aku tahu mereka masih punya hati yang sama dan tanggungjawab yang sama iaitu khalifah.

Percayakan hati dan ikhlaskan ia agar pintu yang tertutup terbuka semula. Saya tidak mampu menulis kronologi. Mungkin saya menulis agar menjadi peringatan kepada saya dan “ dia” akan kuasa allah dalam menemukan dan menjauhkan. Segala dengan izinnya dan kita sepatutnya bersyukur. Cuma ikhlaskan hati dan letakkan sepenuhnya kepada allah si penilai terbaik.

Deberikan kasih dan dikembalikan juga kasih. Jujur aku memberi cinta kepada mereka (anak anak yatim). aku menghadiakan kasih sayang aku kepada mereka.aku meletakkan jiwa aku dalam pelukkan mereka. aku meletakkan posisi seperti aku adalah abang dan ayah kandung kepada mereka. aku tinggalkan kemalasan di bahu bas. Aku tinggalkan lelah dan mainan jiwa di rumput tebal. Agar hati ini menjadi milik mereka. apa yang aku dapat?? Semua yang diberi telah dikembalikan. Rupanya kecintaan mereka lebih hebat. penangan cinta mereka membuatkan aku mabuk. MABUK CINTA. Lelah.. penat…. Tidak puas hati.. dan sebagainya tertanam dalam pelukkan jiwa mereka. TERIMA KASIH ADIK ADIK.

Ketawa dalam lara. Itulah kejadian sebenar yang sedang berlaku. Mereka ketawa. Mereka tersenyum…. Tetapi hati mereka???? igauan mereka??? penindasan mereka??? BERUBAH??.. aku yakin itu tidak mengubah apa apa selagi kalian yang tidak mengubahnya.

Dari sudut diri ini, dikala permandangan indah di atas bot bermula tiba tiba seorang adik terlena di bahu. Mahu tidak mahu aku mesti membuat pilihan samaada melihat alam dengan mengejutkan adik atau membiarkan suasana hilang tanpa disemat. Rupanya kuncinya mudah. Pilih yang allah suka dan itulah pilihan terbaik.

Hampir empat jam adik tidur di peha aku. Pada hakikatnya peha aku sebenarnya sangat sakit sejak semalam. Tetapi aku teringat sejak kecil memang itulah bantal kesukaan aku. Sehingga kini pujaan itu tidak pernah bertukar. Gagahkan jiwa dengan memberi dan aku baru tahu kenapa dulu air mata ibu menitis di dahi. Setiap kali bertanya, hanya satu jawpan  “ abngcik mengigau je lah”. Rupanya ibu menahan penat, sakit dan sebagainya. Dan patutkah kesakitan itu menghalang aku??

Maaf jika entry ini tidak menepati tema. Tetapi ini saja jiwa saya

BERI CINTA DAN AKAN DIKEMBALIKAN JUGA CINTA

No comments:

Post a Comment