tolong click untuk bagi saya jutawan

Friday 14 September 2012

ERTI SENYUMAN

di kala aku menbaca satu blog ke satu blog. berfacebook dan ber tweeter. aku  terfikir erti satu senyuman.. ia tidaklah semurah menbeli nasi lemak di tepi jalan. mebeli kuih muih. dan menbeli teh tarik.sunyuman adalah sesuatu yang sangat berharga kira aku. sesuatu yang tidak mapu di beli. sesuatu yang bukan senang dimiliki. ye.. mungkin ada dikalangan kamu yang tidak henti-henti tersenyum. tapi pernahkah kamu terfikir masih ada di anatara kita yang tidak mampu terseyum.

cuba kita renungkan sejenak. mampukah seorang kanak-kanak yang berusia 7 tahun sudah terpaksa mencari tin untuk menbeli sekilo beras. terpaksa menyelongkar tong sampah untuk mencari lauk sebagai hidangan makann. mapukah mereka tersenyum??

cuba banyangkan pula seorang kana-kanak yang berusia 10 tahun sudah kehilangan kedua ibu dan bapanya. sudah hilang tempat bergantung. sudah disisih dari semua saudara mara merak. terpaksa dimasukkan ke rumah anak yatim. terdapat juga antara mereka dihantar untuk dijadikan pengemis jalanan..pangkah"anak yatim" menjadi kunci atau menjadi bahan untuk mengemis untuk mendapatkan simpati... adakah dia mampu terseyum???

bagaiman pula seorang kanak-kanak yang terlalu cintakan ilmu tapi tidak berupaya untuk meneruskan sesi persekolahan atas dasar kekangan dari segi kewangan. kekangan dari masyarakat. tambahan pula mereka inilah menjadi tempat sasaran dijatuhkan hukuman. adakah adil bagi mereka?? adakah mereka juga mampu terseyum riang??

kita sebagai manusia. mesti percaya bahawa setiap manusia dilahirkan dengan potensi. kita seagai masyarakat yang beruntung kenapa tidak menbantu mendapatkan senyuman mereka ini??? tidak kesian kah kamu kepada mereka??? marilah bersama-sama menbantu mereka
saya faham. saya akui. saya juga mengerti kita terikat dengan kekangan masa dan hidup masing-masing. tapi jangan sesekali menjadikan alasan masa sebagai tempat untuk menhalang kita dari menbantu. kita tidak perlu menklasifikasikan sesuatu sebagai cara untuk kita menbantu. bantulah selagi kita mampu. beramallah selagi kita boleh. percaya dengan hukum ALLAH. dan percaya dengan janji ALLAH

No comments:

Post a Comment