tolong click untuk bagi saya jutawan

Friday 14 September 2012

mendayung indah

Di suatu petang yang tenang. udara redup menambah ketenangan. geselan daun daun hijau itu umpama biola sedang memainkan peranan masing-masing.aku di sini. di sebuah taman melihat suana manusia. melihat tawa riang kanak-kanak bermain kejar kejaran. aku ibarat pemerhati terbaik. melihat bagaimana kaum-kaum ibu mula mengeluarkan isu-isu untuk dijadikan bahan mengumpat dikala sedang keasyikan memerhatikan anak-anak mereka mengecapi kebahagian dunia.

aku masih di taman ini. duduk disamping memenik pucuk muda lalang sambil melihat telatah anak muda yang sedang sibuk menbahagikan kumpulan untuk memulakan suatu permainan.mereka tersenyum riang. seperti tiada sebarang masalah yang sedang dipikulnye. seperti komputer yang mampu memindah data-data ke tempat lain. seperti juga sami yang mampu mengosongkan pemikiran mereka. begitulah anak-anak muda di taman ini.. aku berfikir sejenak. alangkah indah jika aku mapu menjadi seperti mereka. meletakkan bebanan masalah dunia dan mengecapi keseronokkan tanpa memikirkan situasi.tapi aku tidak mampu

di dalam khayalan aku tertibe aku terfikir keriangan zaman kanak-kanak aku. bermain lumba lari beramai-ramai. di kala hujung minggu sudah pasti kami sekumpulan akan masuk ke dalam hutan untuk menuju ke khemah rasia kami.hidup dengan penuh keriangan. tidak sedikitpun aku memikirkan masalah hari esok. tertiba aku tersedar.aku juga mengalami zaman bahagia seperti mereka. patutlah kata orang tua-tua kamu tidak akan mampu menbandingkan keseronokkan zaman kanak-kanak kamu. walau kamu punya duit segunung. walau kamu punya rumah segah istana. tidak akan kamu mampu menbeli kenangan itu. dan tidak akan kamu mampu kembali ke zaman itu. akhirnya aku percaya

Tertibe aku tersentap apabila ada bola melantun ke atas riba aku... baru aku tersedar kini sudah jam 6.50petang. lama juga aku termenung sendirian. ibu-ibu kini sudah mula mengeluarkan bebelan memangil anak-anak pulang ke rumah. aku terus dan terus memerhati. agar aku dapat menperbaiki kesilapan diri

No comments:

Post a Comment