tolong click untuk bagi saya jutawan

Saturday 12 January 2013

nafas hela si layang layang



Terbang dan terus kau terbang  terbang.

Engkau semakin tinggi di angkasa. Dari mula kau bertatih. Dipimpin oleh yang tuan besar kota.yang tuan besar kota berlari melawan arus angin agar kau mampu terbang tinggi. Tinggi kau terbang, tinggi jugalah jumlah mata mata yang memerhati warna warna melayang. Tinggi jugalah pengharapan yang di kandung yang tuan besar kota agar kau tidak tersungkur di kala semua pemerhati melemparkan tebukkan  nikmat.kau menerjah awan nano sehingga awan hitam yang mengandung sekolam air mata perawan dunia .

kini kau sudah cukup tinggi. Roda yang menggulung benang pengikat kini tidak mampu ku putar lagi. Ia sudah sampai di pengakhir jalan. Gelisah mula meyeru agar diri berfikir deras. Jantung mula kencang berdegup tanda sayangnya empunya diri kepada mu oh jelita. Oleh kerana mahu membiar jua kau mencapai bintang maka dengan aliran air mata deras ini, ku lepaskan benang terakhir agar kau pergi menjulang emas kebanggaan hati.

Kini kau mula sendiri. Hidup sendiri. Bergerak sendiri.juga berfikir sendiri. Gelora hati mula menguasai mampukah aku terbang lagi tinggi. Mampukan angin menampung lelah  nafas ini. sanggupkah angin menumpang kekuatan tenaga abadi kepada diri kerdil ini???memang itu akan terjadi kepada  si anak yang baru di lepas karung penggari badan.

jika jalan kau jauh.. jika kaki kau mampu melangkah.. jika jalan itu benar, kau akan terus menelaah awan  terbang ke atas sana. Dapatlah kau memerhati keindahan tuhan. Dapatlah kau berteman dengan awan nano dan awan mengandung itu. Dapat juga kau berbisik dengan sinar matahari pagi. Yang penting kau dapat menjulang emas kebanggaan hati. Kau mampu membuat yang tuan besar terseyum dan menyujud ke bumi.tapi mampukah engkau??

jika satu langkah kau meyerongkan diri.nescaya sebesar mana pun sayapmu akan tetap membawa lelah musibah sehingga kau menjunang ke bumi. Sehingga kau berbalut tanah lumpur. Di sini kau akan dipijak pijak. Tujuh warna pelangi yang dulu kau dinobat dan dipuji lesap ditutup busuk lumpur.sekelip mata hilang taringmu. Yang tuan besar kini sudah tidak mengaku mengandung si lebai Malaya ini.akhirnya kau terus dipijak sampai rupa mu kini tidak kelihatan di bumi lagi.hilang seri, hilang juga martabat bangsawan di dadamu.

Jika dahan pula cuba menahan kemaraan kamu, maka berakhirlah jalan indah itu. Bersemadi pula di dahan angsana ini. hari demi hari si kanak kanak kecil memandang dan memuji indah. Tapi engkau tetap di situ sehinngga matahari menoda dan memamah  badan lazat kamu…..

itulah si lebai Malaya… layang layang gemilang.layang bercampur semangat wau malaya.seri pahlawan akan tetap ku nobat atas dasar kekiatanmu melawan agar kau terus di kemungcak awan…..

No comments:

Post a Comment