tolong click untuk bagi saya jutawan

Saturday 12 January 2013

se butir pasir hiba





Ku sedar kau sentiasa berbicara lunak berzikir kepada yang maha pengcipta. Tiada henti tiada juga noktah abadi deselit di dalam nota hiba. Pasir…… kau hanyalah debu halus yang hanya tahu berzikir. Kau tidak mampu melangkah.merangkap pun tidak mampu. Meniarap pun tidak mampu.kau hanya mampu berzikir lunak.nasibmu hanya bergantung harapan si pemara jalan. Jika ditiup angin sayu, maka kau akan terbang sebentar agar kau dapat merasa nikmat di negeri lain.sejauh mana kau pergi hanyalah bergantung kepada linangan air mata yang berdoa. Itu sebab kau masih terus berzikir abadi.

Jika hari ini nasibmu cerah, mungkin tangan manusia akan mencuit badanmu dan melontar jauh nuh setinggi  tenaga yang dikandung.jika nasibmu baik , mungkin tapak tapak kaki si kucing kurap sanggup menumpang agar kamu dapat berhijrah pergi.mungkin juga mulut si burung pipit tercubit badan lelahmu ketika menangkap sicacing tanah. Dapat juga kamu merasa awan.tapi kamu terus masih berzikir dan bermunajad.

Kamu dikira keturunan beruntung jika di lahir di pesisir pandai. Dapat juga kamu merasa nikmat sebenar dunia pabila disapu ombak deras. Dapat juga  kamu mengalur dalam irama. Di sini, besar kecilmu juga digantung nasib badan sebutir pasir. Jika kamu dipukul ombak, dihakis si masin air laut…. Maka akan kamu berubah wajah menjadi halus dan terus menghalus. Tapi kamu tidak pernah jemu. Masih terus berzikir. Biar segala molekul air menyiat kulit, pasir masih terus berzikir.itulah namanya pasir abadi

Tapi kita dimilik oleh si maha adil. Sifatnya tidak pernah memilih kasih. Himpunan pasir menjadikan air laut masih terus bertakung walau ditarik oleh kalian si namanya gravity. Ia masih terus memakin, agar laut terus dipuji. Agar ia menjadi tempat mereka menghayun kesyukuran kepada yang maha berkuasa.
Bukan hanya disitu, si pasir menjadi tempat merayu si akar akar pohon bakau agar ia tidak tumbang dibaham ombak deras. Agar ia tetap disitu sehingga melahir zuriat seterusnya.itulah penangan sebutir pasir yang tidak henti henti berzikir.

si pasir juga menjadi medium asas dimana berdirinya bangunan bangunan gah di seposisi dunia.bancuhan konkrik tidak akan sempurna tanpa abadinya si pasir didalam medium asas perciptaannya.walau ia tidak dipandang megah, tapi jasadnya tetap tersemat mengandung berbadan setiap nafas manusia yang memijat gagah si bangunan hebat ini.

kita selalu melihat jernihnya kaca. Memuji kecantikannya.malah menjulang harga Kristal setaraf emas di kala ia dimajung mulia manusia. Kita lupa berterima kasih oleh nadi pasir yang senantiasa berzikir mengabdi diri agar dibakar sehingga terbentuknnya kaca indah.terhasil kelopak bunga Kristal sinar suria.sehingga kaca menjadi prisma hebat yang membias cahaya menjadi tujuh warna pelangi indah. Itu lantaran penangan si pasir yang berzikir indah.

kini doamu sebutir pasir hiba termakbur. Penat zikirmu diabadi indah. Akhirnya kamu ditelan gagah oleh haiwan bercengkeram keras. Tahun demi tahun kamu terus disulam digilap menjadi pancaran yang tersangat cantik. Darjatmu dimakin tinggi oleh zikir yang tidak putus putus dilafaz seruan kata. Akhirnya kamu menjadi mutiara yang dinobat manusia. Memakainya sudah cukup membuatkan riak manusia timbul. Disayang kini tiada tolak bandingnya. Bukan tapak kaki si kucing kurap kini menjadi kenderaan kamu, tapi di leher bangsawan menempat kasih si butir mutiara.ia nikmat kepada si pengzikir abadi.kecewanya tidak sama sekali. Lelahnya juga diganti sulaman kasih abadi. Itulah cerita si sepi pasir yang hina……

No comments:

Post a Comment