tolong click untuk bagi saya jutawan

Friday 19 April 2013

aku suka mengejek lalalalalalalala



Bunyi saja pun sudah cukup menyakitkan hati.jika kita lihat perkataan menyakitkan itu sudah jelas menerangkan “sakit”.. sakit tidak semestinya apabila seseorang terluka, ataupun menghidap penyakit penyakit tertentu. Sakit hati juga perlu diklasifikasikan tergolong dari kesakitan. Jadi siapa mahu sakit?? Pasti ramai yang tidak mahu. Tertapi masih juga terdapat golongan yang selalu mendoakan dirinya sakit.
Ok kita kembali kepada tajuk asal “ ejekkan”. Ejek mengejek ini sudah sinonim dalam masyarakat. Di dalam kelas, di kedai kopi, di super market pasti akan ada mangsa yang terpaksa memikul malu hasil berbanan ejekkan.mungkin ejekkan ini barang mainan atau permuas nafsu. Setuju dengan pandangan saya??
Siapa yang tidak pernah mengejek manusia?? Boleh comen atau email pada saya jika anda tidak tergolong dalam golongan ini.saya kagum dan akan nobatkan anda idola di hati saya.
Jadi kenapa timbulnya masalah ejekkan ini?? siapa dapat menjawab atau dapat berkongsi idea?? Jom share dengan saya. Bagi pendapat saya ejek mengejek ini disebabkan beberapa factor yang saya kira factor itu factor BODOH.
Factor pertama adalah apabila kelemahan diri terkesan oleh mereka disekeliling. Apabila mereka melihat kelemahan diri atau kecacatan yang terdapat di dalam diri anda pasti hasuttan syaitan mula bersuara.mana taknya. Bila dapat mengejek seseorang pasti kamu akan ketawa dan bahagia bukan?? Pasti kamu merasakan diri kamu lebih hebat bukan???
Factor kedua adalah kerana si pengejek adalah sebenarnya golongan yang sangat lemah. Saya cuba terangkan disini. Apabila dirumah. Mereka selalu dihina di maki oleh ibu bapa dan abang kakak. Sudah pasti mereka ini hanya mampu menangis dan berkurung di bilik. Ini kerana kamu manusia yang lemah. Jadi di mana api dendam itu harus kamu lepaskan?? Pasti apabila kamu terjumpa mangsa baharu bukan?. Pasti disini kesempatan anda agar anda dapat melemparkan posisi keji itu kepada mereka yang lain.
Factor ketiga adalah kerana ingin mendapat kekuasaan. Sedar atau tidak sedar, kamu sebenarnya lemah dan cuba memancing mata memandang agar mengangap kamu dewa.kamu tidak sedar akan pekara ini. tertapi itulah yang berlaku. Kamu perlu menerima hakikat bahawa kamu tidak punya daya penarik yang tinggi. Kamu cuba mencari satu daya yang boleh menarik kawan kawan dengan memunculkan diri sebagai orang yang hebat dan tidak gentar. Sifat ini sebenarnya wujud pada haiwan pada suatu ketika dahulu.
Factor keempat adalah kerana kamu terdiri dalam golongan yang bodoh. Kenapa saya mengatakan yang sedemikian?? Kerana kamu tidak dapat berada di hadapan seperti mereka ini. walau kamu dah berusaha keras. Tertapi kamu masih di tahap “ kaki”.jadi kamu menbintangi diri kamu sendiri dengan menjatuhkan mereka di atas dan meletakkan diri kamu pula di tempat teratas. Sangat jelas dengan pengukuhan teori bahawa anda cuba mencari jalan untuk ke stage yang lebih baik.
Factor budaya juga tidak kurang hebatnya dalam mempengaruhi factor ejekkan ini. mana tidaknya. Melihat sahaja ayah dan ibu mengejek kawan kawan mereka. sudah pasti si anak ini cepat belajar skill terkutuk itu bukan?. Jadi mereka ini mempunyai ibu bapa yang tidak pernah menyanyagi anak anaknya.

Itu adalah beberapa factor yangs saya kira penting untuk dielak.
Jadi kepada mereka yang terkena ejekkan mereka perlu menanam suatu pemikiran yang hebat. Agar mereka gunakan kekurangan itu untuk maju kedepan.saya lampirkan beberapa contoh di bawah
Mereka yang teraniaya ini , mereka tidak mempunyai hijab doanya  dan doanya akan terus kepada ALLAH. Jadi jangan gunakan kesempatan ini berdoa yang bukan bukan. Tapi gunalah akal yang bijak. Angkat tangan dan berdoalah agar anda menjadi manusia yang hebat, punya akal yang kukuh. Punya ketabahan diri. Diberi kekayaan dan dibuka kan hati melihat pekara baik baik sahaja. Sedar atau tidak ALLAH telah membuka satu pintu rahmat kepada anda. Cuma antara anda gunakan atau tidak saja rahmat yang dikurnia itu.
Saya punya satu teori. Jika kamu melihat permimpin permimpin hebat dunia. Kamu lihat kertinggian mereka. kebanyakanm diantara mereka pendek. Kenapa mereka yang pendek selalu kehadapan??? Saya punya teori yang agak kukuh. Mereka yang kecil, pendek ini jarang dilihat oleh manusia. Percakapannya juga sukar didengar oleh mereka yang lain. Jadi mereka punya azam dan cita cita yang tinggi iaitu mencari jalan agar permasalahan ini akan selesai. Disebabkan itu mereka lebih banyak mengkaji dan mengunakan akal mereka. disebabkan itu juga mereka terus manju kehadapan.
Sedar atau tidak, sekarang ini kita terlalu disogok dengan kesenangan. Lihat sahaja perbezaan IT zaman sekarang dan dahulu. Kita lihat dari sudut komunikasi. Pada zaman dahulu sangat susah untuk berkomunikasi. Disebabkan peredaran zaman. Perubahan demi perubahan telah berlaku sehingga wujud telefon tanpa wayar. Dan ia terus berkembang sehingga wujud “ video call” dan sekrang lebih maju lagi. Jadi dimana usaha merepada zaman ini. hanya duduk terbaring dan disogok dengan kesengan. Jika pada zaman dahulu, mereka terpaksa berjalan dan merentas bernua untuk mneyampaiakan maklumat. Disebabkan kekurangan ini mereka berfikir dan senantisa berfikir menjadikan mereka hebat. Jadi terbuktilah teori saya bahawa mereka yang sering diejek pasti akan lebih kehadapan kerana mereka cuba melepaskan diri dari kekurangan itu.
Semoga yang mengejek dapat berubah dan yang diejek perlu mengubah permikiran agar anda senantiasa termotivasi dan tidak akan menyerah kalah

No comments:

Post a Comment