tolong click untuk bagi saya jutawan

Thursday 25 April 2013

GENERASI Y



Kenapa isu generasi Y ini muncul pada mala kini?. Saya telah membuat permehatian yang agak lama dan seharian tadi, teori teori saya sedang dikukuhkan bukti yang mengatakan isu ini adalah masalah kritikal yang seharusnya dibincangkan.
Sebelum ke pembincangan yang lebih terperinci saya ingin ceritakan sedikit kisah yang sangat mengecewakan saya atas sikap warga warga yang lebih tua daripada saya. Pada hari ini saya menghadiri satu khusus khas di hotel vistana dan melibatkan hampir 20 orang peserta. Sepanjang sesi tersebut. Saya seolah-olah dijadikan bahan melepaskan beban apabila saya terpaksa melakukan semua tugasan. Daripada pembahagian tugas,pengumpulan data dan pembentangan termasuklah ucapan wakil peserta semuanya dijatuhkan bebanan itu ke atas saya. Setiap saat ada saja perkataan “ awak generasi Y dan awak pewaris jadi awak kene lakukan semua ini”. walhal inilah pertama kali saya menghadiri khusus ini. manakala peserta yang terlibat mempunyai pengalaman yang sangat banyak.
Terdapat di antara mereka bekerja dan mempunyai jawatan tinggi di petronas. Terdapat di antara mereka memegang jawatan di bahagian kerajaan. Mahu saya kelaskan bahawa hampir 20 orang itu kesemuanya hebat. Saya hanya mahasiswa yang baru sahaja menamatkan diploma. Mereka seolah tidak sedar bahawa mereka perlu menunjukkan juga contoh kepada saya dan tidak membiarkan saya melakukan semua pekara tersebut sendirian.
Saya adalah salah seorang masyarakat yang TERJERAT  di dalam generasi Y ini. mungkin anda tidak faham kenapa saya katakana bahawa generasi Y ini TERJERAT?? Saya berada di dalam situasi ini. saya merasakan bahawa saya dijerat. Dijerat dengan pelbagai beban SI MALAS. Mari saya huraikan sedikit daripadanya.
Pertama. Jika kita selidik. Kita dengar atau ini sudah menjadi rutin bebelan orang yang lebih tua. “ awak ini generasi y dan awak lah yang bakal mengambil pucuk kepimpinan pada masa hadapan”. Ya saya tahu dan saya akui dengan pendapat itu. Malah pendapat itu sudah pasti benar tanpa boleh disangkal oleh mana mana pihak.
Jika anda melihat dari pandangan yang berbeza. Mereka yang lebih tua seakan akan melepaskan segala tangungjawab. Kadang kala mereka melepaskan terus berbanan dan menangguhkan bebanan itu untuk dilaksanakan generasi Y?? adakah itu wajar??. Cuba anda semua fikirkan. Kenapa mereka dijadikan sebelum kita dilahirkan. Kenapa di dahulu yang makan garam.? Kenapa pula mereka perlu menangguhkan segala usaha untuk kita di masa hadapan??
Jika di perhatikan dengan lebih terperinci. Mereka sepatutnya mengambil langkah yang drastic bagi membentuk generasi Y agar melahirkan PRODUK yang bermutu untuk masa hadapan bagi melaksanakan tangungjawab sebagai perintis. Mereka tidak sepatutnya melonggok segala tugasan untuk kita laksanakan, tertapi MEREKA PERLU BERGERAK SEJAJR DENGAN KEINGINAN YANG MEREKA INGINKAN.
Saya meberi satu contoh asas. Mereka mahukan kita mengambil alih pucuk kepimpinan nak mengubah menjadi Negara harapan. Apa salahnya jika mereka mengambil berat mengenai isu pendidikan. Membela kanak kanak yang sememangnya memerlukan pendidikan. Tidak sepatutnya mereka meminggirkan sesetengah golongan kerana kita tidak tahu bahawa mereka mungkin salah satu yang akan mewarisi masa depan. Jadi jika mereka mengambil langkah ini. tidakkah mereka sedang berusaha mencapai objektif yang dinyatakan?
Mereka juga selalu salahkan  “remaja” dalam segala masalah yang sedang berlaku ke atas kami generasi Y. mereka seumpama tidak langsung mengunakan akal yang telah dikurniakan. Sepatutnya mereka boleh duduk semeja membincangkan masalah ini dengan lebih serius agar ia menjadi medan berfikir bagi semua masyarakat.
Ibu bapa juga seakan akan hanya mahukan anak yang sempurna lahir dari ketidaksempurnaan ibu bapa itu sendiri. Mereka mahukan anak yang baik, cerdik, mempunyai tingkah laku yang dikagumi dan sebagainya.. tertapi adakah mereka bersikap sedemikian? Adakah anak anak ini akan terdidik sendiri?. Anak anak mempunyai masa yang bergitu banyak bersama ibu bapa. Jadi seharunya ibu bapa perlu menunjukkan teladan yang sangat baik.
Ibu bapa juga semestinya lebih matang dan mudah mengenal pasti “ habits” yang buruk anak anak mereka. tertapi kenapa mereka tidak mencari idea yang bernas dan berusaha mengubahnya. Hanya yang keluar di bibir “ anak aku ni dah tak boleh nak buat apa dah. Dah tak boleh diubah”. Betul atau tidak pandangan itu?. Sedar atau tidak anda sedang mendoakannya.
Mereka yang beagama islam juga selalu tidak mengambil contoh teladan daripada sifat terpuji rasulullah. Cuba jika mereka mendidik mengunakan konsep rasulullah. Mengamalkan cara hidup rasulullah. Pasti akan tercapai matlamat yang berkecipuk di dalam buah fikiran anda semua.
Jadi pada generasi “ matang” sila baca dan menilai diri anda, anda tidak seharunya membebankan kami dengan melepaskan segala tangungjawab kepada kami tanpa asas yang kukuh. Islam banyak mengajar kita melalui persaudaraan muhajirin dan ansar. Bagaimana ukhuwah itu terjalin erat. Saling tolong menolong dan bertukar buah fikiran. Jadi anda perlu banyak belajar barulah anda layak meletakkan berbanan yang berat ini kepada kami

No comments:

Post a Comment